Ověřovací provoz návěstní svítilny se světelnými diodami LED signal EU
Dne 26.1.2011 zahájila společnost AK signal Brno, a.s. ve spolupráci se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) ve stanici Velký Osek ověřovací provoz návěstní svítilny se světelnými diodami LED signal EU.
Jedná se o svítilnu, která je přizpůsobena k vestavbě do tělesa skříně návěstní svítilny AŽD 70, jako náhrada optické soustavy se žárovkou, barevným filtrem a Fresnelovou čočkou. Zdrojem světla je sedm vysoce svítivých modulů fungující na principu LED, které jsou rovnoměrně rozmístěny na kruhové ploše a jejich světlo je pak optickým systémem soustředěné do optické osy svícení. Typ použitého LED modulu určuje barvu světla. Svítilna je k dispozici ve všech barvách používaných na návěstidlech na železniční síti v ČR, tedy v barvách červené, žluté, zelené, modré a bílé. Světlo z LED modulů tvoří kruhovou optickou vyzařovací plochu rozdělenou na sedm segmentů. Každý LED modul je napájen vlastním proudovým okruhem a přispívá stejným podílem k celkové svítivosti svítilny. Svítilna se připojuje na výstupní svorky návěstního transformátoru stejným způsobem jako žárovka. Svítilna disponuje dvěma režimy svícení, tzv. denní režim, ve kterém svítilna svítí se standardní intenzitou světla a tzv. noční režim, ve kterém svítilna svítí sníženou intenzitou světla. Přepínání režimů svícení je řízeno změnou velikosti napájecího napětí.
Při každém připojení napětí, které odpovídá podmínkám pro svícení proběhne test vnitřních systémů a až poté začne téci svítilnou jmenovitý proud a svítilna se rozsvítí. V případě poruchy může dojít k následujícím dvěma situacím. Při poruše jednoho LED modulu nenastává nebezpečný stav (stále je ještě zaručena požadovaná svítivost) a svítilna zůstane v činnosti. Výpadek je však v rámci svítilny rozpoznán a může být signalizováno upozornění prostřednictvím kontaktu dostupného na vstupních svorkách LED-EU. Pokud nastane porucha více než jednoho LED modulu, je odpojena celá svítilna. Protože světelná dioda má nižší spotřebu elektrické energie než běžná žárovka, je ztrátový výkon spotřebován pomocí integrovaného výkonového tranzistoru, který je integrován ve svítilně a je tím možné přizpůsobení na různá kontrolní elektronická zařízení.
Výrobcem svítilny je firma ZELISKO GmbH z rakouského Mödlingu, dnes součást koncernu Knorr Bremse. AK signal Brno, a.s. je pak partnerem pro schvalování výrobku v ČR a jeho uzpůsobení pro návěstní obvod reléového SZZ. Podobné svítilny firma ZELISKO už několikátým rokem dodává v rámci Rakouska jak pro státní železnice ÖBB, tak pro některé soukromé dráhy. V současnosti se v provozu nachází už více než 10 000 takových svítilen. Obdobná svítilna je už od poloviny roku 2008 v ověřovacím provozu také u Železníc Slovenskej republiky ve stanici Bratislava východ. Pro její použití v návěstidlech AŽD 70 však musela být po mechanické stránce upravena tak, aby bylo možné ji zabudovat do skříně návěstní svítilny. Svítilna použitá v ČR je tedy v podstatě shodná se svítilnou použitou u ŽSR. Co se týče světelných vlastností, jsou v červené svítilně použity oproti rakouskému provedení jiné LED tak, aby byla dodržena chromatičnost vyžadovaná českými normami.
Zahájením ověřovacího provozu skončila přibližně rok a půl trvající etapa příprav, které byly završeny vydáním Zprávy o hodnocení bezpečnosti výrobku, kterou vypracovala společnost Eurosignal a vydáním povolení k ověřovacímu provozu od SŽDC. Ověřovací provoz je plánován do konce září letošního roku. Zatím však probíhá s určitými omezeními, z nichž nejvýznamnější je povolení provozu pouze v denním režimu a s vyloučením kmitání. Na těchto funkcích a jejich korektní spolupráci s návěstním obvodem se dále pracuje. Je předpoklad, že po jejich úspěšném zvládnutí bude ověřovací provoz o tyto funkce průběžně rozšířen. Z uvedeného je zřejmé, že zahájení ověřovacího provozu není konec prací na tomto projektu, ale jedná se spíše o začátek další etapy na jejímž konci by mělo být plnohodnoté schválení svítilny LED signal EU do provozu na síti drah v ČR.
Pro ověřovací provoz bylo určeno prozatím jedno návěstidlo ve stanici Velký Osek. Konkrétně se jedná o návěstidlo Lc 92, které se nachází na tzv. Nové spojce, tedy na koleji, která spojuje samotnou stanici Velký Osek s jejím obvodem Výh. Kanín a umožňuje přimou jízdu vlaků ve směru Hradec Králové - Praha. Toto návěstidlo nebylo vybráno náhodně, ale s ohledem na výše uvedené omezení ověřovacího provozu. Návěstidlo je v sestavě barev žlutá - zelená - červená - bílá. Žlutá, zelená a červená jsou z LED. Bílá s ohledem na návěstění přivolávácí návěsti, kdy je potřeba kmitání je osazena klasickou návěstní svítilnou se žárovkou a optikou. S ohledem na nutnost sledování chování svítilny v rámci ověřovacího provozu byly nasazeny již užívané systémy firmy AK signal Brno, a.s. - měřící ústředna MEDIS ve spolupráci s diagnostickým programem REMOTE 96. Sleduje se napájecí napětí, svícení svítilen a upozorní udržujícího zaměstatnce na případnou poruchu.
Od nové svítilny se očekává hlavně podstatně delší životnost, spolehlivost, menší údržbová náročnost, po prvních dnech ověřovacího provozu by zatím bylo dosti předčasné vyslovovat nějaké zásadní závěry. Zatím se však žádné nedostatky nevyskytly a věřme, že tomu tak bude i nadále a podaří se rovněž aktivovat a ověřit další funkce jako kmitavý provoz a přepínání režimů den / noc.
Ing. Jiří Pokorný
samostatný technik