Dálkové ovládání zabezpečovacího zařízení výhybny tunel
Ve dnech 29.9. - 8.10.2010 provedl AK signal Brno ve spolupráci s AŽD Košice náhradu původního dálkového ovládání zabezpečovacího zařízení výhybny Tunel. Poslední den, v pátek 8.10.2010, bylo zařízení aktivováno a po 15. hodině tak mohla být ukončena výluka trvající 27 měsíců.
Výhybna Tunel leží na trati Košice - Plešivec - Zvolen mezi stanicemi Jablonov nad Turňou a Lipovník a slouží k přechodu z dvojkolejného úseku Jablonov nad Turňou - Výh. Tunel na jednokolejný úsek Výh. Tunel - Lipovník. Ten ve většině své délky leží v 3148 metrů dlouhém Jablonovském tunelu. Odtud také název výhybny.
Stanice Jablonov nad Turňou i Výh. Tunel jsou vybaveny reléovým zabezpečovacím zařízením AŽD 71. Výh. Tunel byla dálkově ovládána ze stanice Jablonov nad Turňou pomocí zařízení TZD. Kromě toho se ve Výh. Tunel nacházel i pult nouzové obsluhy. Na zařízení TZD však došlo k zásadní poruše. Proto byla od 16.7.2008 zavedena výluka 2. traťové koleje, výhybka T1 byla výměnovými zámky uzamčena do přímého směru, rychlost přes ni snížena na 40 km/h proti hrotu a 60 km/h po hrotu. V rámci nápravy tohoto stavu společnost AK signal Brno a.s. vybudovala a aktivovala řídící systém REMOTE 98 pro dálkové ovládání zabezpečovacího zařízení Výh. Tunel. Počítač jednotného obslužného pracoviště (JOP) je instalován v dopravní kanceláři ŽST Jablonov nad Turňou a umožňuje dohled a dálkové ovládání zabezpečovacího zařízení. Prvky nouzového ovládání jsou potom umístěny v ovládacím stole staničního RZZ. Kromě vybudování řídícího systému REMOTE muselo dojít i k úpravě stávajících zařízení, hlavně na Výh. Tunel tak, aby bylo možné tento systém na stávající zařízení připojit.
Aktivací nového dálkového ovládání Výh. Tunel došlo ke zlepšení komfortu obsluhy a zvýšení bezpečnosti a plynulosti dopravy.
Ing. Jiří Pokorný
systémový inženýr